Thursday, August 4, 2011

Pemuda PAS buat dakwah sambil lewa

Pemuda PAS dah pandai berdakwah sekarang. Kalau sebelum ni, diorang pilih isu-isu remeh temeh untuk dijadikan isu. Bantah sana, bantah sini apa-apa aktiviti pun. 




Ni terbaru, diorang bangkitkan isu iklan tv9 dan 8tv pasal bulan Ramadhan. Mungkin sebab diorang rasa terpanggil sebab atas nama PAS. Diorang fikir kalau pasal isu agama, diorang yang lagi hebat dari orang lain. Kalau orang kata pemikiran diorang ni kolot, diorang marah. Tapi diorang tak nak terima pendapat orang lain. Memang kolot!


Memang lah aku ni masih tak cukup ilmu macam diorang tu, tapi mesej yang nak disampaikan sebenarnya terang dan jelas. Islam adalah agama yang fleksible. Bukan fleksible dari segi hukum hinggakan apa sahaja ulamak kata, kita kena terima tanpa usul periksa. Fleksible maksud aku adalah dari segi cara berdakwah dan mendidik generasi sekarang.


Aku rasa ada betulnya situasi yang berlaku dalam iklan tv tu sebenarnya memang berlaku. Itulah realiti umat Islam dan masyarakat Malaysia sekarang. Aku harap Pemuda PAS dapat buka mata dan lihat sekeliling. Jangan duduk berkepompong dalam lingkungan kroni-kroni anda sahaja. Lihat apa yang umat Islam dan masyarakat sekarang perlukan. Sesuaikan dengan pendekatan yang lembut. 


Untuk masyarakat yang masih tidak tahu, atau kurang jelas dengan didikan agama, kita hendaklah mulakan dengan amalan ibadah yang senang dan ringkas. Contohnya penutupan aurat, takkan la nak suruh orang yang tidak bertudung terus pakai jubah dan tudung labuh. Aqal ada buat apa? Fikir pasal politik saja? Takkan la nak tunggu aku yang cetek ilmu ni yang ajar? 


notakaki: kalau kita kata diorang ekstrimis, marah pulak. 

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...