Wednesday, July 13, 2011

Siapa Ambiga Sreenevasan?

Siapa Ambiga Sreenevasan?

Ambiga Sreenevasan(tengah) bersama Hillary Clinton dan Michelle Obama ketika menerima anugerah "Women of Courage" pada 11 Mac 2009

Aku terpanggil nak buat entri blog pasal ni. Pasal siapa Ambiga Sreenevasan yang mengetuai BERSIH 2.0. Ramai bloggers dah lama tulis pasal dia ni, tapi aku ada sesuatu nak sampaikan mengikut pendapat dan pendirian aku.

Ambiga menerima anugerah "Women of Courage" pada 12 Mac 2009. Bersama-sama Ambiga menerima anugerah yang sama adalah Dr Musdah Mulia dari Indonesia. Siapa Dr Musdah? Tidak menghairankan mengapa Ambiga menyokong pluralisme kerana ada seorang lagi penyokong pluralisme di Malaysia yang juga sefahaman dengan Ambiga dan Dr Musdah.

Dalam satu forum anjuran DAP pada Jun 2007, Ambiga mempertikaikan perlaksanaan hukum syariah dalam artikel 121 (1A) berkaitan dengan kes Lina Joy (baca sini). Apakah Ambiga yang menyokong kebebasan beragama yang dimahukan oleh Lina Joy ini dianggap BERSIH oleh ahli-ahli PAS?.
- petikan dari blog Angin Perubahan

Jadi, siapa Ambiga Sreenevasan nak mempersoalkan SPR dan mengetuai rakyat yang majoritinya orang Islam, bila masa dia sendiri mempertahankan Lina Joy yang hendak keluar dari Islam suatu ketika dahulu.

Bagi aku, PAS sudah tersilap pilih ketua untuk mengepalai BERSIH 2.0 dan PKR syok sendiri konon diorg boleh mempergunakan nama Ambiga untuk mendapatkan pengaruh. Untuk meminta perubahan sistem pilihanraya kepada SPR, itu tidak salah tapi procedure dan details nya mestilah kena.

Aku suka ayat ni.

Eh! Siapa yang melaksanakan proses pengendalian pilihan raya di negara ini? Ambigakah? Tidak terlintaskah di kepala Ambiga — jika pilihan raya di negara ini tidak adil, masakan pakatan pembangkang boleh menguasai lima negeri pada Pilihan Raya Umum ke-12 pada Mac 2008. Tidak cukup itu, sebahagian besar kerusi Parlimen di Kuala Lumpur dan terbaru, DAP menang besar di Sarawak April lepas.

- petikan dari TheMalaysianInsider 

Jadi, aku ulang soalan aku. Siapa Ambiga Sreenevasan nak pinda sistem pilihanraya negara kita, bila masa dia sendiri memperjuangkan Interfaith Commission (IFC) pada tahun 2001?

2 comments:

  1. "SIAPA AMBIGA SREENEVASAN"

    AMBABIGA SREE_NE_VASAN ia lah ACI PARIAH BANGSAT yg harus di antar balik INDIA kerana tak suka dudok di MALAYSIA, DERHAKA PADA RAJA dan PESALAH UNDANG2 NEGARA.

    Terfikir jugak kalau si ACI bangsat ni di Sri Lanka atau INDIA sinag2 lagi da kena CHOP.

    Outsider

    ReplyDelete
  2. panndi kutti........

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...